Tematika
A Zöld öves képzési program két részből, tantermi foglalkozásokból, valamint a tantermi foglalkozás keretében megkezdett, és a tantermi foglalkozások között és után elvégzendő munkahelyi munkával folytatott projektmunkából áll.
A tantermi foglalkozások időtartama 6 oktatási nap, 3*2 napos ütemezéssel, szervezéstől függően 1,5–2 hónap átfutási idő alatt. A projektmunka kezdete a program első napja, átfutási ideje megfelelően lehatárolt téma esetén 2,5-3 hónap. A képzés 7. napja vizsganap.
A tantermi foglalkozás során a résztvevők megismerik a six szigma munkavégzés szakaszait, és az egyes szakaszokban alkalmazandó alapvető módszereket
- a problématérkép összeállítására,
- az okkeresés és igazolás feladatára,
- a fejlesztési javaslatok kialakítására,
- a folyamatok újraszabályozására,
- és a mindezekkel összefüggő mérési, adatkezelési, statisztikai elemzési feladatok elvégzésére.
A tantermi foglalkozások felépítése a következő:
- előadás jellegű rész az elvégzendő feladatokról és módszerekről
- egyéni, vagy egy munkahelyről jövők esetén kiscsoportos feladatmegoldás
- az egyéni, vagy kiscsoportos eredménytermék ismertetése, teljes csoportban történő megbeszélése, értékelése, konklúziók
- az elvégzett munka folyatására vonatkozó tréneri javaslat
- a feladathoz kapcsolódó további módszerek, és azok alkalmazási példái
Projektmunka:
A képzés során valamennyi részvevő a program első napján kiválasztott, saját munkahelyi témára alkalmazza a hat szigma módszer egyes lépéseit, mely lépéseket megkezd a tantermi foglalkozás keretében, és folytat a tantermi foglalkozások közötti időszakban, illetve befejez az utolsó tantermi foglalkozást követően munkahelyi munkával. A kidolgozandó projekt a kiválasztott folyamat aktuális minőségi fejlesztésére irányul, a tanult módszerek csoportmunkában, a csoport vezetésével történő alkalmazásával.
A projekt metodikai szakaszai:
- Feladat megfogalmazás – Define
- Mérések elvégzése – Measure
- Adatkezelés, elemző munka – Analyse
- Folyamatjavítás – Improve
- Üzemszerű működésre átadás – Control
A projekt metodikai helyességét a trénerek konzultatív segítsége, hasznosságát a megfelelő téma kiválasztása biztosítja.
A téma kiválasztásának szempontjai:
- olyan feladatok, melyek megoldása deklarált vevőigény
- a cég fejlesztési tervének része
- munkafolyamatáról rendelkezésre állnak mérési adatok
- a projekttéma lehatárolható oly módon, hogy 2,5–3 hónap alatt eredménnyel befejezhető legyen
A témaválasztás megkönnyítése, és az érdemi feladatmegoldás mielőbbi megkezdése érdekében kérjük, hogy a képzésben résztvevők hozzanak legalább 2 témajavaslatot az első képzési napra.
A 2 napos tantermi foglalkozások legalább 2–3 hét időközzel követik egymást, elegendő időt hagyva ezzel a munkahelyi munka elvégezéséhez. Felhívjuk a képzésben résztvevők, illetve a beiskolázó munkáltatók figyelmét, hogy a munkahelyi feladatvégzéshez szükséges idő biztosítottsága jelentős mértékben befolyásolja a képzés eredményességét.
A munkahelyi munka összetevői:
- a tantermi feladat folytatása, kiegészítése, befejezése, szükség esetén munkatársak bevonásával, dokumentálása prezentációra alkalmas formában
- a következő tantermi foglalkozáshoz előkészítő munka (pl. adatgyűjtés, mérés, adatelemzés, kísérlet lefolytatása, stb.)
Képzési blokkok:
0. blokk: Bevezetés
- A Six Sigma képzési program tematikájának ismertetése, a képzési blokkok áttekintése
- Projekttéma kiválasztása, meghatározása
- Minőségirányítás 8 alapelve
- Six Sigma alkalmazási területei
- Kiegészítő ismeretek a szabályozókártyákhoz
1. blokk: Témakiválasztás, probléma meghatározás (Define)
A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:
- Témaválasztás szempontjai, azok alkalmazása
- Folyamatábra és folyamattérkép készítése (Process mapping)
- Problématérkép készítése (Kawakita – Jiro térkép)
- Probléma kiválasztása (Pareto-elv alkalmazása)
- Gyökérok keresés, hipotézisállítás (Ishikawa-diagram készítése)
- Adatfajták (Continuous, Attributes)
- Az adott folyamat szabályozott és mért jellemzőinek elsődleges elemzése
- Folyamatjavítás eredményeinek megbecslése
- Projektjavaslat összeállítása
2. blokk: Folyamatjellemzők mérése (Measure)
A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:
- Feladatjegyzék és ütemterv összeállítása mérésre, kiértékelésre, hipotézisigazolásra, erőforrásigény meghatározásra
- Alapsokaság és rétegek meghatározása
- Mérési helyek kijelölése
- Mintanagyság és mintavételi mód meghatározása
- Mért jellemzők és mérési módok meghatározása
- Adatrendezés, alapvető statisztikai módszerek (Basic Statistics)
- Mérési terv készítése (Measure Plan)
További módszerek áttekintése:
- Mintavételi hibák és azok kezelése
- Mérési hibák és azok kezelése
Munkahelyi feladatok:
- A témakiválasztás, probléma-meghatározás feladatainak befejezése, szükség esetén munkatársak bevonásával, a 3. blokkban történő ismertetéshez prezentációs anyag készítése
- Feladatjegyzék és ütemterv befejezése, mérési terv készítése, mérések és az elsődleges adatrendezések elvégzése
3. blokk: Folyamat elemzése (Analyze)
Az 1. és 2. blokk eredményeinek egyénenkénti, vagy kiscsoportonkénti bemutatása, megbeszélése, a szükséges kiegészítések meghatározása, tréneri javaslatok tétele.
A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:
- A statisztikai folyamatszabályozás elve, eszközei, alkalmazása (SPC – Statistical Process Control)
- A folyamatszabályozó kártyák fajtái, szerkezete, alkalmazásuk
- Változó adatok szabályozókártyái (Continuous SPC), példák átlag, vagy medián és szóródás, vagy terjedelem kártyákra
- Attributív adatok szabályozókártyái (Attributes SPC), példák „p”, vagy „np” és „c”, vagy „u” kártyákra
- Adatsorok elemzése, folyamatképesség megállapítása (Process Capability)
- Adateloszlások elemzése, szabályozottság vizsgálata (Analysis Distributions)
- Hipotézisvizsgálat (Hypothesis Testing)
- Egyéni, vagy kiscsoportos feladatvégzés – a saját gyökérok-hipotézisek helyességének vizsgálata
További módszerek áttekintése:
Elemzési fázis:
- Statisztikai alapok
- Valószínűségszámítás fő területei
- Normális eloszlás tulajdonságai
- Statisztikai feldolgozás menete
- Becslés, Konfidencia intervallum, Hipotézisvizsgálat
- Minitab program szerkezete, felépítése, grafikus ábrázolási lehetőségek, alapvető statisztikai próbák, adatok elemzése a programban
- Minitab program kezelése
- Gyakorlati példák megoldása: Minőségügyi statisztikai módszerek alkalmazása, adatok vizsgálata, hipotézisvizsgálatok, elemzések végzése, eredmények értelmezése, grafikus ábrák készítése
4. blokk: Folyamatjavítás (Improve)
A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek, feladatok:
- A folyamatjavítás feladatai
- Feladatjegyzés és ütemterv, erőforrásigény kiterjesztése a folyamatjavítás feladataival
- A folyamatjavítás egyéni és csoportos módszerei (csoportos alkotási technikák, tesztek, javaslatrendező technikák, zsűri módszerek)
- Megoldási hipotézisállítás
- Kísérlettervezés (DOE – Design of Experiments)
- Hipotézisigazolás
- Folyamatképességi mutatók meghatározása („cp” és „cpk”)
További módszerek áttekintése:
- Termékjellemző – ügyfél-elégedettség összefüggés (Kano-modell)
- A vevő hangja (VOC – Voice of Customer)
- Értékáram-vizsgálat (Value Stream Mapping)
Munkahelyi feladatok:
- Gyökérok feltárás befejezése
- Feladatjegyzék, ütemterv és erőforrásigény kiegészítése a folyamatjavítás feladataival
- Folyamatjavítás megoldási lehetőségeinek feltárása
- Kísérlettervezés
- Mérési terv összeállítása
5. blokk: Megoldások bevezetése és a folyamat aszerinti működtetése (Implementation and Control)
Az 3. és 4. blokk eredményeinek egyénenkénti, vagy kiscsoportonkénti bemutatása, megbeszélése, a szükséges kiegészítések meghatározása, tréneri javaslatok tétele.
A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:
- Folyamatfelügyeleti mérési és tényeken alapuló vezetési rendszer kialakítása és bevezetése
- A folyamat újraszabályozása, a betanítási és tudásfenntartási rend kialakítása, az aktuális érintettek betanítása
- Példaszerű bevezetési terv a vélelmezhető megoldási javaslatokra
- Az első felülvizsgálat megtervezése
- Feladatjegyzék, ütemterv, erőforrásterv kiegészítése, teljes körű projektterv összeállítása
További módszerek áttekintése:
- A fekete öves tanfolyam programjának áttekintése.
Munkahelyi feladatok:
- A kísérlettervezés lefolytatása, megoldási hipotézisek igazolása
- A 6 szigma folyamatjavító projekt egészére vonatkozó projektterv összeállítása
- Prezentációs anyag készítése az 1-5. blokk szerinti elvégzett feladatokról
- Az első felülvizsgálati terv összeállítása